П’ятниця, 29 Березня, 2024

Про ідею проскурівського трамвая

Місто Хмельницький одне з небагатьох обласних центрів у якому не курсує трамвай. Гості Хмельницького дивуються чому у місті відсутні трамвайні колії та цей вид громадського транспорту. Натомість у обласному центрі є тролейбуси, автобуси та дуже популярні маршрутні таксі, які хмельничани називають “пижики” або “маршрутки”. Але чи знаєте ви, що у Проскурові мали з’явитися трамвайні колії. Чому так і не реалізували цей проєкт читайте на сторінках нашого сайту khmelnytskyi-future.com.ua.

Як з’явився трамвай 

Трамваї виникли у першій половині 19 століття. А електрифіковану трамвайну систему винайшов український винахідник Федір Піроцький. Саме тому у 1892 році у місті Києві з’являється перший електричний трамвай. Через два роки трамвайна система починає функціонувати у місті Львові. Наступним “трамвайним” містом став Житомир. Згодом трамвай почав курсувати у інших містах України: Вінниці, Запоріжжі, Конотопі, Кривому Розі, Донецьку, Євпаторії, Харкові тощо.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Історія проскурівського трамвая

У місті Проскурів жив купець, на ім’я  Давид Волькович Ніренберг. У 1899 році він побував у Житомирі та побачив, що у сусідньому місті курсують трамваї. Проскурівський купець був вражений і почав виношувати ідею відкриття трамвайного руху в рідному місті. Враховуючи, що у Проскурові на той час не було електростанції, ідея створення трамвайного руху була нереальною. Проте Давид Волькович все-таки розробив  «План спорудження міської електричної залізниці». Він був досить впливовою людиною в Проскурові, тому запропонував міській думі будівництво електростанції та трамвайної мережі. 

У 1910 році у місті був оголошений конкурс на спорудження електростанції. На конкурс були подані чотири проєкти. Давид Волькович Ніренберг також надав свій проєкт на електрифікацію Проскурова. Давид Ніренберг пропонував після побудови електростанції, спорудити трамвайну систему. Він навіть запропонував трамвайний маршрут. Ось так мав курсувати трамвай в сучасних умовах: Кам’янецький переїзд — вулиця Кам’янецька — вулиця Проскурівська — вулиця Свободи — вулиця Шевченко — залізничний вокзал.

Але міська влада надала перевагу проєкту інженера Рабіновича. Рабінович переміг через те, що пообіцяв пільги на освітлення вулиць міста та державних установ. Зокрема, у проєкті було вказано, що безкоштовно будуть освітлюватися міський будинок управи, міський сад, громадська бібліотека. 

На початку 19 століття містяни називали трамваєм німецьку автомотрису, яка возила людей з села Гречани до Проскурова. 

Переваги та недоліки трамвая 

У обласному центрі міг курсувати крім тролейбусів, автобусів та маршруток ще й трамвай. Проте через рішення влади цього так і не сталося. Нижче наведемо які трамвай має переваги:

  • Економія. Експлуатація трамвая обходиться дешевше ніж експлуатація тролейбуса та автобуса.
  • Екологія. Трамвай це один з екологічних видів транспорту, тому вони не забруднюють навколишнє середовище. 
  • Більший термін експлуатації.
  • Більша провідна спроможність. Трамвай може провести до семи тисяч пасажирів за годину. 

Разом з перевагами, є і недоліки цього громадського транспорту:

  •  Трамвайні лінії часто ускладнюють організацію руху. Все через недолуге розміщення трамвайних колій в місті.
  • Трамвайні лінії дорожчі тролейбусних та автобусних.
  • При ДТП зупиняється рух на великій ділянці дороги.

Ось така історія проскурівського трамвая, якій не судилося здійснитися. Сподіваємося, наш матеріал був для вас цікавим і ви більше дізналися про історію рідного міста. Як ви вважаєте чи потрібна Хмельницькому трамвайна мережа? Чекаємо на ваші коментарі у соціальних мережах. 

Latest Posts

.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.