Міст — це споруда, яка прокладена через водойму, яр. У місті Кам’янець-Подільський є багато мостів і деякі з них мають свою унікальну історію. Сьогодні ми поговоримо про Новопланівський міст: історія створення, кошторис, цікаві факти. Більше інформації дізнайтеся на сторінках сайту khmelnytskyi-future.com.ua з посиланням на “Є”.
Кам’янець-Подільський — місто-фортеця
Місто Кам’янець-Подільський в давнину відігравало важливу роль у регіоні. Все через його географічне розташування. Це було місто-фортеця, яке виконувало свої оборонні функції. Проте йшли роки, відбувалися геополітичні зміни, розширювалися кордони й Кам’янець-Подільський в першій половині 19 століття почав змінюватися.
Місто починає розширювати свої межі, адже кількість населення зростає. Історики зазначають, що чисельність населення сягала 260 осіб на один гектар. Місто було переповнено та ще й потопало від нечистот, бруду. Була велика потреба в питній воді. Кам’янцю необхідно було вийти за межі півострова. Саме тому вирішують будувати новий міст. Хоча були суперечки щодо нової споруди. Проте розставив всі крапки над “і” імператор Микола І. Він приїздить до Кам’янця-Подільського в 1842 році аби перенести губернський центр до Вінниці або Брацлава. Але не сталося, як гадалося. Пейзажі історичного міста та дивовижні природні локації зачарували урядову групу і Кам’янець залишився губернським центром.
Проєкти спорудження мосту
У 1856 році губернський архітектор Качевський почав розробляти проєкт та кошторис будівництва мосту в місті Кам’янці-Подільському. Через рік проєкт вже був затверджений. А в 1859 році був оголошений конкурс на спорудження мосту. Кошторис складав 71.2 тисячі рублів. Проте підрядники відмовлялися навіть брати участь у конкурсі, адже вважали, що цих коштів буде недостатньо. Лише купець другої гільдії І. Аксельруд погодився працювати над проєктом, проте за умови внесення змін.
В результаті розробили ще два проєкти, які коштували 113 та 99 тисяч рублів відповідно.
Проте це ще не всі проєкти Новопланівського мосту. У 1862 році в Кам’янці призначили нового губернського архітектора — О. Песке. Новий архітектор вказав на недоліки в запропонованих варіантах та зазначив, що запропонована ціна завищена. О. Песке самостійно розробив два проєкти, які мали кошторис у сумі 75.6 та 71.2 тисяч рублів відповідно.
Будівництво Новопланівського мосту
В Санкт-Петербурзі обрали один із запропонованих проєктів, внесли зміни та в травні 1864 року розпочали будівництво. Спершу це були земельні роботи. Для цього залучали ув’язнених. Вже під час роботи в кар’єрі були виявлені неточності в проєкті й відповідно робота ускладнювалася. По-перше, материкові кам’яні породи залягали глибше ніж передбачалося. По-друге, відкладення на дні річки Смотрич були міцні і спресовані. Саме тому для риття котловану використовували навіть вибухівку. По-третє, річка Смотрич затоплювала котловани. Це ускладнювало роботу і тому навіть хотіли зробити греблю. Але цього не сталося, адже водойма була життєво необхідною для міста. Натомість був придбаний паровий локомотив та гвинтову помпу. Все це допомагало підіймати 250 відер води щохвилини.
Будівництво йшло дуже повільно. Крім того, вартість робіт поступово збільшувалася. Фактично міст завершили в 1873 році, а планували на два роки раніше. Довжина мосту була 136 метри, а висота 38 метрів. Урочисте відкриття мосту відбулося аж через рік — у січні 1874 року.
Ось така історія будівництва красивого мосту в Кам’янці-Подільському. Сподіваємося, наш матеріал був для вас цікавим і ви більше дізналися інформації про рідний Кам’янець-Подільський.