Вівторок, 15 Жовтня, 2024

Перший громадський транспорт у Хмельницькому

Хмельницький, як і багато інших міст України, має свою цікаву історію громадського транспорту. Розвиток міста та розширення його меж, поява нових заводів і фабрик, зростання торгівлі та збільшення населення – усе це вимагало організації регулярних перевезень пасажирів. У цьому матеріалі ми вирішили детальніше розібратися, яким був перший громадський транспорт у Хмельницькому, коли він з’явився, і як далі розвивалася транспортна інфраструктура міста. Далі на khmelnytskyi-future.

“Балагули” на бричках

Першим громадським транспортом у Хмельницькому можна сміливо назвати місцевих жителів на возах із кіньми. Вони почали займатися регулярними перевезеннями у середині XIX століття. Називали їх “балагулами”, і за оплату вони возили проскурівчан не тільки містом, але й до найближчих сіл, таких як:

  • Заріччя.
  • Лезневе.
  • Ружична.
  • Ракове.

Однак ці перевезення все ще залишалися приватними і ніким не контролювалися. А от у 1870-х роках “балагули” вже більше нагадували кінні таксі. Ними зайнялася місцева влада і перше, що вона зробила – ввела тарифи на перевезення. Вартість перевезення багажу становила близько 5 копійок за кілометр, а людина без валіз платила за кілометр дороги 3 копійки. Також було встановлено обов’язкові правила для транспорту і візників, такі як:

  • Наявність свідоцтва на перевезення. Його отримували після того, як спеціальна комісія підтверджувала, що бричка відповідає всім вимогам.
  • Візник повинен бути тверезим, чистим і охайним. За порушення цих вимог могли оштрафувати або відібрати свідоцтво.
  • Обов’язково вчасно сплачувати податок. Його збирав з візників призначений “старший” і передавав в управління міста.
  • Чекати пасажирів дозволялося тільки у спеціальних місцях: у центрі або біля залізничного вокзалу.

До речі, саме з появою в Проскурові залізничного вокзалу у 1871 році кількість перевізників значно зросла, і дорога до нього стала найпопулярнішим маршрутом. Середній клас і еліта міста дуже любили проводити час, прогулюючись вокзальною площею або сидячи у ресторані вокзалу. Там вони чекали поїздів зі свіжою пресою, товарами та новинами зі столиці.

Перші автобуси і тролейбуси

Перший автобус з’явився в Проскурові на початку XX століття. У 1908-1909 роках були організовані перші автобусні маршрути між сусідніми містами. Найпопулярнішими напрямками були Старокостянтинів і Кам’янець-Подільський.

Що ж до міського транспорту, Проскурів є одним із перших міст України, де його запустили. Історія проскурівського громадського автобуса почалася у 1929 році. Він курсував вулицями Кам’янецька та Шевченка від вокзалу до Кам’янецького переїзду. Пізніше вирішили прокласти маршрути до Ружичної та Гречан, і в 1938 році це вдалося. Наприкінці 1930-х та на початку 1940-х років містом вже курсували три автобуси, і вони були дуже популярними серед місцевих жителів. За один проїзд пасажир платив від 10 до 20 копійок, залежно від відстані.

Після Другої світової війни на вулицях Проскурова також можна було побачити кілька автомобілів “Побєда”, спеціально обладнаних лічильниками і розмальованих як таксі. Але користуватися таким транспортом було дуже дорого, і дозволити собі поїздку в таксі могли тільки дуже заможні громадяни.

У 1970-х роках у Хмельницькому запустили перший тролейбусний маршрут. Він мав довжину близько 15 кілометрів і курсував від заводу «Катіон» до залізничного вокзалу і назад. Також після Другої світової війни значно збільшилася кількість автобусних маршрутів. А в 1980-х роках з’явилися перші міські маршрутки. Цікаво, що спочатку до нас прибули латвійські «РАФ», але їх було досить мало. А от у 1990-х з’явилися «Peugeot», і саме завдяки їм будь-яку маршрутку хмельничани лагідно називають «пижик».

Розвиток транспортної інфраструктури та соціальні ініціативи

Окремо хочеться сказати кілька слів про те, як продовжує розвиватися транспортна інфраструктура міста, і як місцеві перевізники підтримують соціальні проєкти та беруть у них участь.

Регулярно проводиться ремонт старого транспорту і оновлення автопарку новими сучасними тролейбусами та автобусами. Також не забули про комфорт на зупинках. У Хмельницькому ще у 2018 році встановили перші «розумні» зупинки, на яких працює зручне табло з правдивою довідковою інформацією. У місцях очікування доступний безкоштовний Wi-Fi і можливість зарядити телефон чи ноутбук.

Що стосується соціальних ініціатив, то це не тільки надання пільгових місць для безкоштовного проїзду пенсіонерам, інвалідам, учасникам бойових дій. Під час карантину COVID-19 в Хмельницькому за підтримки міської влади стартувала соціальна ініціатива для людей з нирковою недостатністю. Починаючи з квітня 2020 року і до закінчення пандемії водії безкоштовно зранку та ввечері доставляли хворих на процедуру гемодіалізу до міської лікарні.

Загалом, громадський транспорт відігравав і продовжує відігравати важливу роль у житті мешканців Хмельницького. Адже це досить зручний, недорогий і швидкий спосіб пересування, при якому не потрібно замислюватися про проблему паркування і можна легко та вчасно дістатися до потрібного місця.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.