П’ятниця, 14 Червня, 2024

Залізничний Кам’янець-Подільський

Кам’янець-Подільський в минулому був центром Подільської губернії, яка складалася з 12 повітів. Кам’янцю підпорядковувалися повітові центри такі, як Вінниця та Проскурів. Але з часом Вінниця та Хмельницький (колишній Проскурів) стали обласними центрами, а Кам’янець-Подільський — районним центром та містом обласного значення. Історики зазначають, що причиною занепаду колишнього губернського міста було невдале розташування та те, що тривалий час була відсутня залізнична колія. Сьогодні ми більше поговоримо про розвиток залізничної станції в туристичному Кам’янці-Подільському. Докладніше про це читайте на сторінках сайту khmelnytskyi-future.com.ua з посиланням на podolyanin.com.ua.

Залізничне сполучення сприяло розвитку Проскурова 

Ще за часів Російської імперії славне місто Кам’янець-Подільський було центром Подільської губернії. А Проскурів (сучасний Хмельницький) та Вінниця підпорядковувалися Кам’янцю. Коли керувати країною почали більшовики, то в 1941 році Проскурів отримав статус обласного центру. 

Кам’янець почав поступово занепадати через своє місце розташування. Річ у тім, що місто було розташоване в південно-західному закутку не лише регіону, а всієї імперії. Саме тому залізничне сполучення спершу зробили в Проскурові та Вінниці, а губернський центр відставав від прогресу. Відповідно повіти зуміли скористатися благами цивілізації та почали активно розвиватися. 

Розвиток залізниці в Кам’янці-Подільському

Якщо вже в 1870 році було введено в дію залізничну лінію Жмеринка – Проскурів – Волочиськ, то Кам’янець-Подільський навіть не мріяв про це. Лише перед Першою світовою війною, у 1914 році, розпочався рух товарно-пасажирських потягів між Кам’янцем і Проскуровом.

Будівництво залізниці до Кам’янця не входило в плани Російської імперії. Саме тому ініціював цей проєкт приватний капітал. У 1919 році було створено акціонерне товариство «Подільська залізниця», головою якого став мільйонер Василь Ясюнінський. 

У планах було будівництво залізничного полотна від Кам’янця-Подільського через Проскурів, Шепетівку, Коростень до Жлобина. Проєкт був масштабним, тому його розбила на два етапи.  Будівельні роботи стартували в серпні 1909 року і керував першим етапом інженер Володимир Тимофєєв. Додамо, що будівництво залізниці відбувалося досить повільно.

Плани, які не були реалізовані

Також у планах було будівництво залізничної лінії від Кам’янця-Подільського до Ларге та Іване-Пусте. Було навіть розглянуто питання про додатковий кредит на будівництво цієї залізничної лінії. Крім того, товариство «Подільська залізниця» виділило десять мільйонів рублів у 1917 році. Щоправда, кредит випускався частинами, в залежності від потреб. У той період вітка від Кам’янця до Ларге була збудована, а ось до Іване-Пусте — ні. Додамо, що залізнична лінія до Іване-Пусте мала зв’язати Кам’янець-Подільський та Львів. 

Після будівництва залізниці в Кам’янці-Подільському життя в місті змінилося, проте воно так і не зуміло “наздогнати” за темпами розвитку  Проскурів та Вінницю. Але на залізничному вокзалі Кам’янця відбулася визначна подія. У 1919 році капела під керівництвом Олександра Кошиця рушила в світове турне саме з залізничного вокзалу Кам’янця-Подільського. І саме завдяки капелі Олександра Кошиця, «Щедрик» став візитною карткою України. Крім того, готувалися до світового турне саме в Кам’янці-Подільському. У місті проходили репетиції, були набрано більшість хористів. 

У 2021 році на честь української республіканської капели відкрили меморіальну дошку на будівлі залізничного вокзалу.

Ось така історія розвитку залізниці в Кам’янці-Подільському. Сподіваємося, наш матеріал був для вас пізнавальним і ви більше дізналися інформації про рідний край.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.